לקנות או לא לקנות? זו בהחלט השאלה!

אחת השאלות המעניינות והמורכבות ביותר העולות בפתחה של השנה האזרחית החדשה היא: מה באמת קורה בעולם הנדל"ן? ולשאלה המעניינת עוד יותר: מה עומד לקרות?
אחת השאלות המעניינות והמורכבות ביותר העולות בפתחה של השנה האזרחית החדשה היא: מה באמת קורה בעולם הנדל"ן? ולשאלה המעניינת עוד יותר: מה עומד לקרות? לאחר שנים של עלייה מתמשכת במחירי הנדל"ן בישראל, נראה כי המגמה עומדת להשתנות. רבות נכתב על הנושא, אולם כאן אנסה להציג בפניכם היבטים חדשים ומרתקים של המצב, כמו איך תהפוכות הנדל"ן משפיעות בינתיים על כולנו, אתאר תמונת מצב פנימית של שוק המשכנתאות ואבחן האם קיימים יתרונות בלקיחת משכנתא דווקא בימים אלו.

הערכות סותרות

המאפיין הראשון שניתן לזהות בתקופת הנדל"נית המבולבלת, הוא סוג של קיפאון. נראה שכל הגורמים בשוק פשוט מחכים לראות מה יקרה בעתיד הקרוב. לעת עתה הביקושים צנחו, אך עובדה זו לא מונעת מהקבלנים לחלום דווקא על עלייה בעסקאות ומהרוכשים להמשיך ולייחל כי מחירי הדירות ירדו. אכן, הערכות המומחים סותרות אף הן – מומחים מסוימים צופים ירידה של כ – 25% (!) ממחירי הדירות ואילו אחרים, סבורים כי השוק יתאושש במהרה.

היבטי המיסוי על שוק הנדל"ן

כמובן, קשה לקבוע כרגע במדויק מי צודק, אולם בעזרת כמה נתונים מעשיים ניתן להגיע לתובנות מעניינות. נתונים שכאלה הם למשל נתוני המיסוי – במסגרת המאמצים של הממשלה להגדיל את אחוזי ביקוש הדירות, אישרה ועדת הכספים של הכנסת את הארכת הפטור ממס שבח על קרקעות בשנה אחת נוספת. עד סוף שנת 2012 ניתן יהיה ליהנות מפטור ממס רכישה עד לסכום של 1.35 מיליון ₪ (לרוכשים דירה ראשונה). על חלק השווי מ – 1.35 מיליון ועד ל – 1,601,210 ₪ ישלמו הרוכשים מס בגובה של 3.5% ואילו על חלק השווי העולה על 1,601,210 ₪, ישלמו 5% מס רכישה.

ומה קורה בתחום המשכנתאות?

ירידת כמות עסקאות הנדל"ן משפיעה כמובן ישירות על היקף עסקאות המשכנתא. דוגמא מוחשית לכך ניתן לראות על ידי הורדת הריבית: בשנה שעברה שיעור הריבית עמד על כ – 3.25% וצפוי היה לעלות משמעותית (הערכה של 4.5%). והנה, השנה נסגרה לה והריבית עומדת על כ – 2.75% ואפילו – צפויה עוד לרדת. עבור מי שמשלם ריבית חודשית במסגרת תשלומי המשכנתא, מדובר בחדשות טובות למדי, היות ותשלומיהם החודשיים צפויים להיות קטנים יותר ויותר (בעיקר עבור אלו שלקחו משכנתא במסלול פריים). בשורה משמחת מעט פחות היא בשורת התייקרות ביטוחי המשכנתא – ביטוחים אלה צפויים להתייקר בכ – 20%. הסיבות לכך הן בין השאר המשברים שחברות הביטוח השונות נקלעו אליהם לאחר אסונות הטבע הרבים שפקדו את העולם בשנה שעברה.

למה בכל זאת כדאי לרכוש עכשיו דירה?

מצד אחד, ישנם קולות הטוענים כי מחירי הנדל"ן עשויים לרדת ומגמה זו אף מתרחשת בפועל. מצד שני, קולות אחרים כאמור טוענים כי יכול מאוד להיות שמהרה, שוק הנדל"ן יתאושש לו ואנחנו צפויים להיתקל במחירי דירות יקרים כבעבר. סביר להניח כי דווקא עכשיו, בימים המאופיינים בחוסר וודאות גדולה, כל מי שמעוניין לרכוש דירה עשוי דווקא להיתקל במוכרים גמישים – המחירים כאמור ירדו מעט, המשא ומתן עשוי להיות יעיל יותר ובאופן כללי, לרוכשים הפוטנציאליים יש יותר סיכויים להשיג את מחיר הנכס בו רצו, מחיר נמוך מהמחיר ההתחלתי המבוקש.

ולמה כדאי לשקול לקחת משכנתא דווקא עכשיו?

בעוד אחוז עסקאות המשכנתאות בבנקים יורד משמעותית, סביר להניח שהבנקים השונים ילכו לקראתכם דווקא עכשיו ויציעו לכם תנאים טובים במיוחד כדי שתחתמו על ההלוואה. הוסיפו לכך את הריבית הנמוכה במיוחד – והנה לכם עסקה משתלמת. אם ניזכר לרגע בחוק הכלכלה הבסיסי והראשון אשר נשען על היצע וביקוש, הרי שבימים בהם הביקוש יורד וההיצע עולה, עולים גם סיכוייכם להשיג את התנאים הטובים ביותר בכל עסקה.

5 טיפים מנצחים לרכישת נכס וללקיחת משכנתא בימי הנדל"ן המבולבלים:
נצלו את ההזדמנות
דווקא בגלל הקיפאון שנוצר בשוק, זו יכולה להיות העת "למצוא מציאות" וכן להגמיש את המשא ומתן בנוגע לרכישת הנכס לטובתכם. נצלו הזדמנות זו ורבים הסיכויים כי תשיגו עסקה משתלמת.
קחו משכנתא כלכלית וחסכונית
כאמור, הערכות רבות מצביעות על כך שהשוק נמצא לקראת מיתון. היות והריביות במשק צפויות לרדת, זו יכולה להיות הזדמנות מצוינת עבורכם ללקיחת משכנתא טובה וחסכונית.
השקיעו את כספכם בתבונה
במידה ויש ברשותכם סכום כסף אותו חסכתם ואתם מתלבטים האם להשאירו בחיסכון בבנק או להשקיעו בנכס, קרוב לוודאי כי האפשרות השנייה היא המשתלמת יותר – בימים בהם הריבית נמוכה, אין טעם לשמור את כספכם בבנק אלא דווקא לרכוש נכס להשקעה, מה שעשוי להניב עבורכם תשואה גבוהה יותר.
התייעצו עם יועץ משכנתאות מומחה
יועץ המשכנתאות אשר "חי ונושם" את השוק בכל יום, וודאי יידע להעניק לכם את המידע ואת הייעוץ הרלוונטי ביותר הדרוש לכם בימים לא ברורים אלו. אם החלטתם לרכוש נכס, חשיבות הייעוץ המקצועי עולה ברמתה – אלו הימים לנהל משא ומתן עיקש עם הבנקים ואלו הימים לשאוף לריביות נמוכות ככל האפשר. יועץ המשכנתאות, יידע להשיג עבורכם תנאים טובים אלה.
נהלו משא ומתן עם הקבלנים
הקבלנים השונים ברחבי הארץ וודאי מעוניינים לבצע כמה שיותר עסקאות, כלומר למכור כמה שיותר דירות. אלו בדיוק הימים להשיג מהקבלנים את התנאים הטובים ביותר עבור רכישת הנכס: הלוואות ותנאי תשלום נוחים, ריהוט ועוד מגוון הטבות אותן תוכלו כעת לקבל ממנו.

מאמרים מומלצים:

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר

אנחנו רואים שהאתר שלנו מעניין אתכם. בואו לחסוך זמן! השאירו פרטים ויועץ המשכנתאות שלנו יחזור אליכם לשיחת יעוץ חינם

מבטיחים, לעולם לא תקבלו ממנו דואר זבל, ולא נשתמש במייל שלכם לשום מטרה