הריבית נמוכה במשק – האם זה משנה למשכנתא שלי?

לקחתם משכנתא לפני מספר שנים, אתם שומעים כל הזמן על ריבית נמוכה. האם צריכה להדלק לכם נורה אדומה, או שמא לעיתים פתיחת המשכנתא מחדש יכולה לסבך אתכם? כל הכללים והטיפים לשינוי המסלולים

מסלול צמוד מדד: גם עבור מי שנמצאים במסלול צמוד המדד, עם מרווח ריבית סביר ביחס לגובה המשכנתא ולתקופת ההחזר, אין תמריץ לצאת מהמסלול – שוב, בגלל האינפלציה הגבוהה.

מסלול ריבית קבועה: אם אתם מצויים במסלול קבוע, והריבית שלכם עומדת סביב 4.5%, לא כדאי לכם למהר ולעבור: נכון, הריביות הנמוכות מעבר לפינה קורצות יותר מתמיד, אבל במסלול צמוד לפריים הסיכונים עולים כעת. אם אינכם ערוכים היטב לסיכונים עתידיים, ואם הריבית שלכם אינה גבוהה, ייתכן שכדאי לכם להישאר במקום.

מסלול צמוד מט"ח: כאן אין תשובה מוחלטת: שוק המט"ח הוא שוק ספקולטיבי מטיבו ונתון לתנודות פתאומיות, ולכן משכנתא שצמודה למטבע זר עלולה להיטלטל עם אותו מטבע. השיקול אם להתמיד במסלול נגזר מערכו של המטבע שאליו צמודה המשכנתא.

מי ירוויח?

פתרון אחר הוא להישאר באותו מסלול משכנתא, אבל לנצל את המצב בשוק כדי לשפר את התנאים שלה. כאשר מדובר בשיפור, הכוונה היא לשיפור ריביות או מרווחים באותו המסלול כמו בעבר. שיפור תנאים מצריך כמובן מיחזור משכנתא, על כל מה שכרוך בכך, אבל אם אתם נמצאים במסלול בריבית קבועה, ואם גובה הריבית שאתם משלמים עומד על 6% ריבית ועכשיו תוכל לקבל 4.5%, אזי הטרחה משתלמת בהחלט.

שיפור מרווח: אם אתם נמצאים במסלול צמוד לפריים, והמרווח שלכם עומד על 0.5% או יותר, כדאי בהחלט שתשפרו אותו. למשל, אם אתם במסלול של פריים מינוס 0.25% ואתם יכולים לעבור לפריים מינוס 0.8%. עם זאת, הביאו בחשבון שמהרווחיות המשופרת עליכם לקזז את עלויות המעבר – הוצאות פתיחת תיק, שמאי, רישומים במינהל ובטאבו וכדומה.

עלויות המעבר מתייקרות עוד יותר אם מעבירים את המשכנתא לבנק אחר: אם תישארו באותו בנק, העלויות יגיעו בדרך כלל עד 2,000 שקל לכל היותר; במעבר לבנק אחר ישנן הוצאות נוספות, שיכולות להסתכם ב־1,000 שקל נוספים.

לפיכך, לפני שאתם משפרים תנאים, חשבו את העלויות בכפוף לתקופה שנשארה לכם לשלם, לנקודות היציאה וליתרה שלכם ולכן הכל תלוי בגודל ה החוב העתידי של המשכנתא שלכם, שכן אם הוא עומד על עשרות אלפי שקלים בודדים לתקופה קצרה של פחות מעשר שנים הסיכוי שתשפרו את הרווחיות על ידי שיפור תנאים הוא נמוך, כי לא נותר לכם מספיק זמן ומספיק כסף כדי להרוויח מהמעבר אך אם עליכם לשלם עוד כמה מאות אלפי שקלים לעשרות שנים, כנראה שתצליחו לחסוך

התאמת התשלום החודשי ליכולת המשפחתית: המצב הנוכחי מתייחד בהתאמה של יכולת ההחזר למצב הכלכלי. במשפחות רבות המיתון הוביל להקטנת ההכנסה החודשית, אם בשל פיטורין או בשל קיצוצים בשכר. רבים מאלו שלקחו בעבר משכנתא עם החזר חודשי גבוה ביחס להכנסתם מתקשים

כדאי לעבור לפריים?

כדי להחליט על מעבר בין מסלולים צריך לשים על המאזניים כמה פרמטרים: רמת הסיכון שאתם יכולים ונכונים לקחת על עצמכם, היכולת הפיננסית שלכם, והעלות הכוללת של המעבר. כדי לעשות זאת באופן היעיל ביותר חשוב שתבינו את היתרונות והחסרונות של כל מסלול, בהתייחס למצב הנוכחי בשווקים.

מסלול צמוד פריים: הפריים נמוך מאוד היום והמשכנתא כולה צמודה, לכן היתרות יורדות, ואין קנס פירעון מוקדם: תמיד אפשר למחזר את המשכנתא אך מצד שני, אם הריבית תחזור לרמות הרגילות התשלום החודשי יקפוץ בצורה ניכרת, ומי שלא יתארגן מראש ייקלע לבעיה.

מסלול צמוד מדד: המסלול הזה מאפשר תמונת ראי למצב השוק – וזה, כידוע, צולל. אף שהתשלום החודשי גדל במרוצת השנים, הוא גדל בהדרגה ואינו מפתיע בקפיצות גדולות, כך שאפשר להיערך לכך מראש. מצד שני, ברגע שהאינפלציה תחזור או תהיה נמוכה, המדד יתפיח את היתרות. נוסף על כך, אם תרצו למחזר את המשכנתא אתם עלולים לשלם קנס על פירעון מוקדם.

מסלול בריבית קבועה: גם כאן התשלומים עולים בצורה עקבית וידועה מראש, וקל להתכונן לכך. מאידך, אתם חותמים על קיבוע ריבית שעלולה להיות גבוהה ביחס לשוק בתקופות מסוימות.

בזמנים של מיתון, אחת ההזדמנויות הנדירות לאזן את ההפסדים היא הוזלה של עלויות המשכנתא.

מאמרים מומלצים:

השאירו פרטים וניצור איתכם קשר

אנחנו רואים שהאתר שלנו מעניין אתכם. בואו לחסוך זמן! השאירו פרטים ויועץ המשכנתאות שלנו יחזור אליכם לשיחת יעוץ חינם

מבטיחים, לעולם לא תקבלו ממנו דואר זבל, ולא נשתמש במייל שלכם לשום מטרה